Hoe heerlijk zou het zijn als je administratie helemaal op orde is? Dat je niet meer opziet tegen het doen van je aangifte inkomstenbelasting? Dat je overzicht hebt over al je documenten en je weet waar je ze kunt vinden?

Mijn ervaring is dat voor veel mensen de administratie een grote bron van stress is. De boel is vaak niet op orde en een systeem is ver te zoeken. Hierdoor stapelt het werk zich op waardoor de chaos alleen maar toeneemt. Je zit in een negatieve vicieuze cirkel. Als dit bij jou het geval is kan je twee dingen doen:

  • Je kop in het zand steken en verder gaan alsof er niks aan de hand is
  • Erkennen dat het nu niet gaat zoals je wilt en kiezen voor verandering

 

Kies voor verandering

Als je het belang van een opgeruimde administratie in ziet zal je er tijd voor vrij moeten maken. Maar weet je? Het zijn regelmatig terugkerende kleine stappen, die je weinig moeite kosten. Voor binnenkomende post gebruik ik een rechtopstaande bak waarin ik de post verdeel met twee tabbladen: ‘Doen’ of ‘Bewaren’.

 

  1. Open dagelijks je post. Gooi de lege enveloppen weg. Bepaal wat er moet gebeuren met je post. Moet er een actie op volgen? Stop hem achter het tabblad ‘Doen’. Is het belangrijke informatie die je moet bewaren? Stop hem achter het tabblad ‘Bewaren’. Is het reclame of post waar je niks mee hoeft te doen? Gooi het direct weg.
  2. Voer wekelijks een administratie halfuurtje uit. Pak de postbak erbij en voer de acties uit van de ‘Doen’-categorie. Berg vervolgens de post uit ‘Bewaren’ op in je administratie.
  3. Plan jaarlijks een dag of dagdeel in om je administratie bij te werken. Neem al je mappen door en gooi weg wat niet meer relevant is.

 

Een goede indeling

Om je administratie logisch in te delen is deze tabbladen set van het Nibud een aanrader. Naast je administratie overzichtelijk in één map heb je met deze tabbladen set meteen handige en belangrijke informatie tot je beschikking over welke documenten je kunt bewaren en hoelang.

 

Frisse start

Dit systeem is simpel en makkelijk bij te houden. Het startpunt is echter wel een goed ingedeelde administratie zonder grote achterstanden. Is dat bij jou niet het geval, dan help ik je graag om een frisse start te maken. We plannen één of meerdere opruimsessies in en creëren een overzichtelijke administratie die je bij kunt houden door de 3 bovenstaande stappen te volgen. Wordt 2021 het jaar waarin je de papierberg gaat aanpakken? Mail dan naar info@eenopgeruimdthuis of bel of app me op 0642182897.